10.04.2003: Podsumowanie pierwszego roku akcji „Unia Europejska: Wybierasz - Przegrywasz”

W marcu ubiegłego roku Narodowe Odrodzenie Polski zainicjowało akcje „Unia Europejska: Wybierasz - Przegrywasz”. Jej celem podstawowym było umieszczanie w miejscach widocznych we wnętrzach polskich sklepów, punktów usługowych etc. jednolitych plakatów antyunijnych, dostarczanych nieodpłatnie przez NOP.

 

W ramach akcji wydrukowano ogółem: 20 tys. plakatów w formacie A-2 i 48 tys. w formacie A-5 - wszystkie w pełnym kolorze. W punktach sprzedaży na terenie całego kraju rozwieszono ogółem ponad 51 tys., 13 tysięcy rozprowadzonych zostało na uniwersytetach, pozostałe rozprowadzone zostało w formie ulotek w małych miejscowościach na terenie całego kraju.

 

Akcja - w jej głównym celu - najbardziej widoczna była w Łodzi, w której w pewnym momencie w centrum miasta (ulica Piotrkowska i okolice) ponad 90% sklepów ozdobionych zostało przez właścicieli antyunijnymi plakatami. Dobrze przyjęła się też na Dolnym Śląsku. Najgorzej wypadła w Warszawie, gdzie właściciele sklepów prezentowali wyjątkowo dużo obaw przed bliżej niezidentyfikowanymi represjami władz urzędowych (za wyjątkiem bazarów, gdzie postawy antyunijne prezentowano nader chętnie - w sumie właściciele popularnych „budek” rozwiesili w Warszawie ponad 500 plakatów - informacji).

 

Spośród dodatkowych plusów akcji wymienia należy duży odzew wśród niezrzeszonych zwolenników niepodległości Polski, którzy zamawiali materiały na własny koszt (oczywiście po cenach druku - na takiej sprawie rzecz jasna nikt nie zarabiał) oraz zaangażowanie lokalnych grup organizacji patriotycznych - RKN, PP i LPR. W tym ostatnim przypadku sytuacja była o tyle zabawna, że istniejąca w tej organizacji grupa pos. R. Giertycha usiłowała - na szczęście mało skutecznie - torpedować antyuijne działania NOP.

 

Na akcje NOP, jedyną rozpoczętą odpowiednio wcześniej i prowadzoną z takim rozmachem, zareagowały władze: w ciągu dwu miesięcy trwania akcji zlikwidowano trzy strony internetowe NOP, a właściciele serwerów przyznawali się szczerze, że uczynili to po interwencji „władz bezpieczeństwa”. Ów nacisk miał ponoć charakter nieoficjalny, można wiec domniemywać, że zastosowanie się do zadań bezpieki (szczególnie w wypadku krakowskiej firmy CETI - zdecydowanie nie polecamy) spowodowane było niesolidnością firmy, obawiającej się np. niespodziewanych kontroli finansowych.

 

Do referendum unijnego pozostało trochę ponad dwa miesiące i akcja „Unia Europejska: Wybierasz - Przegrywasz” będzie kontynuowana.

 

28 marca ukazał się bezpłatny magazyn „ABC Wiadomości” (8 stron, format B-4), który trafi do 68 tys. czytelników w całym kraju. Pod koniec miesiąca przewidywany jest dodruk numeru.

[email protected]


© 2003, 2004, 2005, 2006 Narodowe Odrodzenie Polski. Przedruk części lub całości materiałów dozwolony tylko za zgodą redakcji.